Δραστηριότητα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Α’ κύκλου επιμορφωτικών συναντήσεων, με θέμα την εργαστηριακή διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο Γυμνάσιο.

Η εργαστηριακή διδασκαλία της λειτουργίας του αγωγού ιστού στους φυτικούς οργανισμούς περιλαμβάνει μια σειρά τυπικών εργαστηριακών ασκήσεων, όπως παρατήρηση στο μικροσκόπιο των στομάτων της επιδερμίδας φύλλων ή της εγκάρσιας τομής βλαστού όπου ο αγωγός ιστός είναι ορατός μετά από χρώση. Μακροσκοπικά, η μεταφορά ουσιών σε ένα φυτό μπορεί να παρατηρηθεί βυθίζοντας τον βλαστό του σε χρωματισμένο νερό. Φυτά κατάλληλα για τέτοια παρατήρηση είναι όσα διαθέτουν λευκά άνθη, γιατί τότε μπορούμε να παρατηρήσρουμε έντονη χρωματική αλλαγή. Κατά την εκτέλεση αυτής της εργαστηριακής άσκησης χρησιμοποιήθηκαν λευκά τριαντάφυλλα. Ο βλαστός τους αφού σχίστηκε κατά μήκος, τοποθετήθηκε σε δύο σωλήνες που περιείχαν νερό χρωματισμένο με διαφορετικά χρώματα ζαχαροπλαστικής. Οι φωτογραφίες που ακολουθούν απεικονίζουν το χρωματικό αποτέλεσμα μετά από ένα εικοσιτετράωρο (Εικόνα 1).

Εικόνα 1

Επιπλέον, για την πληρέστερη κατανόηση της λειτουργίας των αγγείων, ο αγωγός ιστός προσομοιώθηκε με γυάλινους τριχοειδείς σωλήνες πολύ μικρής διαμέτρου. Τέτοιοι σωλήνες μπορούν πολύ εύκολα να κατασκευαστούν στο εργαστήριο με θέρμανση τυπικών δοκιμαστικών σωλήνων. Συγκεκριμένα, θερμαίνουμε το δοκιμαστικό σωλήμα στο μέσο του με τη βοήθεια φλόγιστρου (περιστρέφοντάς τον, ώστε να θερμανθεί ομοιόμορφα η περιοχή) και όταν δούμε ότι αρχίζει να γίνεται πιο ρευστό το γυαλί στην περιοχή αυτή, τραβάμε απότομα τα άκρα του προς αντίθετες κατευθύνσεις, οπότε η κεντρική περιοχή επιμηκύνεται και λεπταίνει, δημιουργώντας έναν μεγάλο τριχοειδή σωλήνα. Αφήνουμε το δοκιμαστικό σωλήνα να κρυώσει και κόβουμε (σπάζοντας) το λεπτό σωλήνα σε τμήματα επιθυμητού μήκους (Εικόνα 2).

Εικόνα 2

Στην εικόνα που ακολουθεί (Εικόνα 3) φαίνεται η ανύψωση της στάθμης του νερού λόγω τριχοειδών φαινομένων μέσα σε έναν τέτοιο σωλήνα που κατασκευάστηκε για τις ανάγκες του πειράματος.

Εικόνα 3